חוקים ותקנות בתחום האבטחה בישראל

תוכן עניינים

היכרות עם חוק שירותי אבטחה צריכה לעמוד בראש סדר העדיפויות של כל העובדים והמעסיקים בתחום. אבל מה באמת קובע החוק, על איזה מקרים הוא חל ומה אפשר לעשות אם מרגישים שהזכויות לא מקבלות מיצוי מלא?

מה קובעות התקנות בחוק?

שומרים ומאבטחים צריכים להכיר את צו הרחבה בענף האבטחה, או במילים אחרות את חוק שירותי אבטחה. מלבד העובדים שצריכים להכיר את לשון החוק על מנת לוודא שהזכויות שלהם מקבלות מיצוי מלא, כדאי לערוך היכרות עם החוק הזה גם עבור המעסיקים. בצד המעסיקים או חברות האבטחה, היכרות עם התקנות היא למעשה תנאי למיצוי זכויות העובדים ולמניעת מצב שבו הם מגישים תביעה.

חוק שירותי אבטחה קובע תנאי עבודה ושכר ייחודיים לעובדי שמירה ואבטחה. החוק מגדיר הפרשה ספציפית לקרן השתלמות, קובע מה צריכים להיות בגדי העבודה החוקיים שאותם מותר לדרוש מהעובדים ומתייחס אפילו לשאלה מהי עמדת אבטחה מקורה לעומת עמדה פתוחה, או מהי סביבת עבודה הולמת.

אבטחה
מקור: pixabay
אבטחה
מקור: pixabay

כיצד חוק שירותי אבטחה משפיע על הענף?

חוק שירותי אבטחה מגדיר הבדל מסוים בין עובדי שמירה ואבטחה שנמצאים במגזר הציבורי לבין אלו במגזר הפרטי. במגזר הציבורי, יש שכר מינימום שחל על כל סוגי העובדים וגם סוגים שונים של מענקים עבור מצוינות. לצד אלו, במגזר הציבורי ניתן לראות את הדגש על הפרשת דמי הבראה בתנאים מועדפים לשומרים ומאבטחים, סבסוד ארוחות, שי לחגים ומתנות לכל סוגי העובדים.

איך דואגים למיצוי הזכויות?

  • זכותון עובדים לפי שעה או לפי יום – הדרך הכי טובה לדאוג למיצוי הזכויות לפי החוק היא להפריד בין מי שמקבל שכר שעתי לבין מי שמקבל שכר יומי. הזכויות שונות בגלל שהרכב השכר הוא שונה, מה גם שצריך להביא בחשבון את האופן שבו מעבירים את התגמול לקהל היעד ולעובדים.

  • רישוי כלי ירייה – היבט שונה אך חשוב באותה מידה קושר בין חוק שירותי אבטחה לבין רישוי כלי ירייה ומאבטחים. לבסוף, אחד המאפיינים המיוחדים של התחום הוא הרישוי לכלי הנשק. אז מהרגע שבו מעורבים בתחום סוגי כלי ירייה שונים, יש צורך בחוקים ותקנות בענף שימנעו זליגה שלהם למעגל הפשיעה או חלילה תאונות נשק.

  • חופשות מיוחדות לעובדים – החוק בישראל מגדיר חופשות מיוחדות לשומרים ומאבטחים, מתוך נקודת מוצא שקובעת שעליהם להיות זמינים מסביב לשעון. אבל בשביל שהזמינות הגבוהה לא תבוא על חשבון חופשה של העובדים, יש צורך להגדיר ימים ספציפיים בהם מותר להם להיעדר.

איך התקנות משפיעות על הלקוחות?

תקנות מסוג זה משפיעות באופן ישיר על קהל היעד המתעניין בשירות, לכן כדאי להכיר אותן ובעיקר לוודא התאמה בין מה שהחברה מציעה לבינן. ישנם כמה אופנים בהם הן משפיעות על הדרך שבה מקבלים את השירותים הרלוונטיים:

  • עיסוק כמאבטח – החוק בעיקר קובע למי מותר או אסור לעבוד בתור מאבטח. כך החוק קובע שאסור לאף אדם לספק שירותי אבטחה אלא אם יש לו רישיון, במסגרת ארגון מורשה וכן הלאה. כאשר בוחרים שירותי שמירה, צריך לוודא שהיא עומדת בסעיף זה.

  • נוהל אבטחה – החוק קובע שלא יינתן רישיון לחברת וארגון, אלא אם קיים באותו ארגון מנהל אבטחה בעל רישיון תקף לכך. לכן, צריך לברר לא רק מי מאבטח החברה אלא גם מי מפקח עליו והאם הנהלים נשמרים במלואם.

  • צווי סגירה ופיקוח משטרתי – לפי החוק, קצין משטרה בכיר שהוסמך לכך ע"י המפקח הכללי של המשטרה יכול לדוגמה להורות על הפסקת שירותי אבטחה במדיה והוא חושש שקיים חשש לפגיעה בשלום הציבורי. מעבר לכך, החוק מגדיר את היקף הפיקוח שאותו מספקת משטרת ישראל על השירותים השונים בתחום.

תפריט נגישות

גלילה לראש העמוד

חיפוש באתר: