האם ניתן לתבוע פיצויים בגין סרבנות גט?

תוכן עניינים

מצב שבו צד אחד מסרב לתת גט לצד שני עלול לגרום נזקים, ובין היתר יש לו גם השלכות כלכליות. כפועל יוצא מכך, אפשר לקבל ייעוץ מעורך דין גירושין ולהשתמש במשפט האזרחי כדי להגיש תביעת נזיקין ולדרוש פיצויים בגין סרבנות גט.

גט גירושין
מקור: pixabay
גט גירושין
מקור: pixabay

תביעות כנגד סרבני גט הן עניין חדש אך הגיוני בהתחשב במאפיינים של דיני המשפחה וההלכה היהודית. על פניו, בני זוג יכולים לסיים את הקשר המשפחתי והנישואין ביניהם על ידי גירושין. בפועל, בני זוג רבים מגיעים למצבים שבהם אחד הצדדים מסרב לתת גט. על מנת להבין האם הסירוב מוצדק או לא, צריך להביא בחשבון את ההשלכות.

ההשלכות המיידיות של סירוב גט היא יצירת חוסר יכולת לפתוח דף חדש, מעורבות הילדים והמשפחה המורחבת ותלות בצד השני על אף שברור שכבר אין מערכת יחסים תקינה בין הצדדים. בנוסף לכך יש גם השלכות ארוכות טווח כגון נזקים ממוניים ונזקים נפשיים. ספציפית עם נזקים ממוניים, הפתרון יכול להיות הגשת תביעה לצורך קבלת פיצויים מהצד המסרב.

מה משמעות התביעה בגין סירוב גט וכיצד עושים זאת?

התייעצות עם עו"ד דיני משפחה היא השלב הראשון והחשוב ביותר בתהליך שבו מבקשים להגיש תביעה לקבלת פיצויים. לפי הגישה הזו, יש היגיון בכך שניתן להשתמש גם במשפט האזרחי ובתביעת נזיקין בשביל לחייב את בן הזוג המסרב לקחת אחריות ואף לשאת בהוצאות. במילים אחרות, הפיצויים נקבעים כחלק מתביעות יחסית חדשות, אך בתי המשפט כבר הכירו בהן.

השאלה המתבקשת היא באיזו עילה משפטית אפשר להשתמש על מנת להגיש תביעה ולדרוש פיצויים כספיים בעקבות סרבנות גט?
ישנן שתי עילות מרכזיות שאותן כדאי להכיר אשר משפיעות על הסיכוי לאישור התביעה בבתי המשפט בארץ:

  1. תביעה בעילת הרשלנות – המשמעות של עילת הרשלנות היא שאדם אינו נוהג בחובת הזהירות המתבקשת כלפי בן או בת הזוג שלו. במקרים כאלה ובנסיבות של סירוב לתת גט למשל, הוא צריך לכאורה לצפות לכך שיהיו לזה השלכות ושההחלטה שלו תגרום סבל רב. במידה והוא לא עושה זאת, יכול להיות שקמה עילה להגשת תביעה בגין עילת הרשלנות.

  2. תביעה בגין הפרת חובה חקוקה – אפשרות אחרת היא לשקול הגשת תביעה כדי לדרוש פיצויים בגין סרבנות והפרת חובה חקוקה. כאן המאפיינים של המקרה אחרים לגמרי, כי מדובר על טענה שלפיה בית הדין הרבני צריך לחייב את המסרב למסור גט. ברגע שבו בית הדין הרבני אינו עושה זאת, הוא חושף את עצמו לכאורה להפרת חובה חקוקה באופן שפוגע במסורב.

איך נקבעים דמי הפיצויים?

קיימת אפשרות לקבלת פיצויים בעקבות סירוב מתן גט אך היא דורשת הגשת תביעה. בשביל לקבוע סכום הפיצוי שיקבל אישור על ידי בית המשפט ואף יצליח לייצג נאמנה את הפערים בין הצדדים, יש לבחון כל מקרה לגופו.

מבחינת מי שמעוניין להגיש את התביעה אפשר להתייעץ עם עורך דין לענייני משפחה וגירושין ולנסח את הסכום המבוקש כבר בשלבים מוקדמים של התהליך המשפטי.

תפריט נגישות

גלילה לראש העמוד

חיפוש באתר: